Geschiedenis van de school
School met de bijbel Notter – Zuna
Op 8 november 1911 komen op uitnodiging van ds. Remme uit Rijssen een aantal inwoners uit Notter en Zuna bij elkaar om te peilen of er christelijk onderwijs gegeven kan worden in de buurtschappen. Tijdens de vergadering wordt besloten om een Schoolvereniging op te richten en melden zich 40 leden aan. In de daaropvolgende jaren wordt veel voorwerk gedaan en moeten er financiële middelen gezocht worden voor de bouw van de school. Pas 5 jaar later kan de spade in de grond en op 25 november 1916 wordt de eerste steen is gelegd door de toenmalige voorzitter van de vereniging dhr. G.J. van de Haar.
De opening is op 30 maart 1917.
In 1918 wordt de school met een derde lokaal uitgebreid. Er komen zo veel aanmeldingen van buurtbewoners dat er onvoldoende ruimte is. Ook moet er een extra “meester of juf” benoemd worden.
In 1927 wordt er elektriciteit aangelegd in de school en worden alle olielampjes bewaard in geval van een storing.
November 1930: er komt een vierde lokaal bij.
In 1938 zijn er 187 leerlingen en wordt er een vijfde lokaal aangebouwd.
In strenge winters wordt soms de herfstvakantie met een week verlengd. Er hoeft dan minder gestookt te worden. Van oktober 44 tot maart 45 wordt er geen les gegeven i.v.m. de vordering van het gebouw door de Duitse bezetters.
In 1963 vindt er een grote verbouwing plaats. Er is dringend onderhoud van de school nodig. Er wordt tijdelijk lesgegeven in het gebouw Irene; verderop aan de Klokkendijk.
In 1978 zijn er nog 74 leerlingen op school.
In 1982 vindt de integratie van de kleuterschool plaats. De “lagere school” wordt “basisschool”. Van 6 “klassen” gaan we nu naar 8 “groepen”. De kleuters die les hadden in “Gebouw Irene” komen nu in het grote gebouw aan de Klokkendijk. De beide besturen worden op 1 januari 1982 samengevoegd tot de nieuwe vereniging: Vereniging voor Protestants Christelijk basisonderwijs te Notter en Zuna.
In 2004 is het verenigingsgebouw verplaatst naar de school. Op het voormalige kleuterplein is een uitbouw gerealiseerd. Er komt een gemeenschapsruimte/gymnastiekzaal, een grote kelder en 3 aparte ruimtes die door middel van een schuifwand tot een grote zaal gemaakt kunnen worden. Het geheel wordt gebouwd in de stijl van een “Kulturhus”.
In 2011 is de laatste uitbreiding uitgevoerd. Op een deel van het plein, tussen school en parkeerplaats worden 2 nieuwe lokalen aangebouwd voor de voor- en naschoolse opvang. Van maandag tot en met vrijdag is er in deze ruimtes peuteropvang die wordt verzorgd door de Kindertuin.
De leerlingen van de school komen voornamelijk uit de beide buurtschappen. De laatste jaren komen er ook steeds meer leerlingen uit de omliggende plaatsen (Rijssen en Nijverdal). Op 01-10-2015 staan er 109 leerlingen ingeschreven, waarvan er 15 tot 20% van buiten de buurtschappen komen. Tussen de middag blijft het overgrote deel van de leerlingen over, onder begeleiding van het personeel.
Scholen verschillen in hun manier van werken, in de sfeer, de omgang met elkaar en de resultaten. Ze verschillen in prioriteiten stellen en in kwaliteit.
De School met de Bijbel Notter-Zuna wil zich onderscheiden door zich zelf te blijven; de kleinschaligheid wordt gekoesterd en alle kinderen krijgen zo ruimte en aandacht. Alle leerkrachten kennen alle leerlingen en andersom.
De school is er niet alleen voor het goed doorgeven van de leerstof, maar ook voor het voorleven van een verantwoorde positie in de samenleving van morgen, als aanvulling op de opvoeding thuis.
Alle kinderen zijn welkom. Bijna alle kinderen in Notter en Zuna gaan naar de School met de Bijbel Notter-Zuna. Kinderen die thuis verschillend opgevoed worden, komen hier samen om te leren en te spelen. Belangrijk is het respect voor elkaar en elkaars overtuiging. We willen op onze school op een prettige manier met elkaar samenwerken en hebben een luisterend oor voor kinderen en ouders.
Er wordt lesgegeven in combinatieklassen. Om aan te sluiten op de ontwikkeling van de leerlingen worden de lessen op 3 niveaus aangeboden. Bij het zelfstandig werken wordt steeds meer rekening gehouden met de mogelijkheden van het individuele kind. De verwerkingsstof hoeft niet voor alle kinderen hetzelfde en evenveel te zijn. Sommige kinderen werken zelfs met een geheel aangepast programma. We proberen zo het beste uit elk kind te halen. De opdrachten voor de plusgroep (cultuur, natuur, wiskunde en wetenschap) staan bijvoorbeeld los van onze vaste lesmethodes en bieden een grotere uitdaging voor de leerlingen met een ruime ontwikkelingsvoorsprong.
De resultaten van de leerlingen worden goed gevolgd. Elke leerkracht houdt het leerlingvolgsysteem bij. Daarnaast geven de toetsen een goed beeld van de vorderingen van de leerlingen.
De ouderbetrokkenheid is groot. Veel ouders helpen op school. Ook de info-, de gespreksavonden en de rapportavonden worden goed bezocht. De ouders waarderen de laagdrempeligheid. Met name nu de leerkrachten via Parro bereikbaar zijn, zijn de contacten nog makkelijker te leggen en is informatie zo uitgewisseld.
Een grote pré is het mooie grote plein met voetbalveld en klimtoestellen, een afgescheiden kleuterplein en de grote parkeergelegenheid.
De School met de Bijbel Notter-Zuna heeft in de beginjaren ‘gevochten’ voor haar plaats in de samenleving en de afgelopen 100 jaar bewezen deze plek waard te zijn. Door mee te gaan met de veranderingen en de ontwikkelingen, maar toch haar eigen identiteit te bewaren is de school een vaste waarde geworden en staat ze als goede school bekend, ook buiten haar eigen buurtschappen.